Přejít k hlavnímu obsahu
Header image

Noc vědců 2021 na ÚMTM [CZ]

Zajímá vás, jak probíhá testování na Covid-19 v jedné z největších laboratoří v České republice?

Žijeme v době "covidové" a vypořádat se s ní pomáhají mimo jiné naši pracovníci Ústavu molekulární a translační medicíny Lékařské fakulty Univerzity Palackého. Nabízíme vám možnost seznámit se s běžným provozem při testování viru SARS-CoV-2 a poznat zákulisí činností, které nás dnes provázejí na každém kroku.

Během „Noci vědců“ mimo jiné vysvětlíme, jak při testování pomáhají tzv. magnetické  nanokuličky, které v reakci na první vlnu pandemie Covid-19 v rekordně krátké době vyvinuli vědci z CATRIN. V období, kdy se evropské státy potýkaly s nedostatkem testovacích kitů a chemie pro provádění testů, se nanokuličky staly základem pro nové sady vyvinuté v tuzemsku. Miniaturní částice s magnetickým jádrem a tenkou křemennou slupkou slouží k izolaci virové RNA.

Datum a místo konání: Pátek 24.9.2021

Ústav molekulární a translační medicíny LF UP, Hněvotínská 5, Olomouc MAPA

Počet účastníků: max. 30 (3 skupiny po 10 lidech)

Časy prohlídek:

Skupina 1 - 18:00 - 19:00

Skupina 2 - 19:30 - 20:30

Skupina 3 - 20:30 - 21:30

Exkurzí bude provázet Mgr. Vladimíra Koudeláková, PhD. - vedoucí laboratoře testující přítomnost viru SARS-CoV-2

Časový plán:

- Sraz na recepci Ústavu molekulární a translační medicíny LF UP, Hněvotínská 5, Olomouc

- Základní administrativa spočívající v podpisu prezenčních listin

- Jak jsme začínali s COVIDEM (výklad a ukázka práce v BSL3 laboratořích)

- Jak jsme to vypilovali a zrychlili (zpracování vzorků na PCR testování pomocí automatu a poolování)

- Izolace RNA a ukázka nanokuliček - vynález z UPOL, na kterém spolupracovalo několik pracovišť nově vzniklého vysokoškolského ústavu CATRIN

- PCR – jak vlastně samotná detekce SARS-CoV-2 probíhá, jak se hodnotí, jak se dá odhalit varianta viru

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Night of Scientists is an event that opens hundreds of science buildings in one evening. Our IMTM laboratories will be open for you on 24th of September, 2021. Visitors will go through BSL3 laboratories where we explain how we do COVID-19 testing. We also clarify how so-called magnetic nanospheres help us with the testing. Everyone passionate about science is welcome!